رؤیای خواب گرم و نرم، وقتی واقعی می شود که همراه بالش و تخت و تشک مناسب، لحاف یا پتوی به درد بخوری هم در کار باشد.خوابی که براساس تحقیقات، یک سوم عمرمان را به خود اختصاص می دهد باید برای خوش بودنش بدون دریغ هزینه کنیم، چون منشأ برخی بیماری ها مثل دردهای عضلانی یا کمردردها در کالای خواب نهفته است و باید بیشتر نسبت به انتخاب آنها دقت کنیم.

با توجه به تغییر عادات سنتی در زندگی امروزی ما به طور کلی کالای خواب در اکثر خانه ها اکنون به مواردی چون تختخواب، تشک، لحاف، بالش و روتختی تقسیم بندی می شود و اگر از بخش تختخواب که اما و اگرهای فراوانی دارد و بیشتر منوط به سلیقه افراد است بگذریم به بخش های نرم و راحتش یعنی تشک، لحاف، بالش و روتختی خواهیم رسید و درمی یابیم در این بین هم زیر و بم های بسیاری را باید بدانیم تا خوابی خوش را تجربه کنیم.

تشک

کیفیت خواب شما به کیفیت تشک و بالش شما وابسته است. تشک میبایست سبب آرام شدن بدن و شل شدن عضلات شود و در عین حال، ستون فقرات روی آن احساس راحتی کند. به طور کلی با توجه به تغییر شرایط زندگی امروزی کمتر خبری از تشک های پنبه ای دوران کودکی هست و یک به یک مغازه های لحاف دوزی و پنبه زنی بسته می شود و بیشتر درباره انواع و اقسام تشک های طبی می شنویم. این در حالی است که تشک های امروزی یا همان طبی ها به دو گروه طبی ـ فنری، طبی- بادی و طبی ـ ابری تقسیم بندی می شود که هر کدام برای گروهی خاص طراحی شده است.

در لایه های وسطی تشک های طبی ـ فنری، فنر به کار رفته است. این مدل رایج ترین مدل تشک های موجود در بازار است که با توجه به نوع فنر و درصد تراکم ابر لایه های پوشاننده آن طبقه بندی می شود اما مهم تر از نوع و تراکم ابر، بهترین روش برای تشخیص، متناسب بودن این تشک ها با بدن شما و توجه به تعداد فنر ها و پخش آن در تشک است. متخصصان توصیه می کنند که یک تشک تک نفره ایده آل باید حداقل ۳۵۰ عدد فنر داشته باشد. این تعداد برای یک تشک دونفره کینگ سایز به عدد ۵۸۰ می رسد.

تشک های طبی- بادی در واقع کیسه های هوایی هستند که در بین چند لایه ابر و فوم محصور شده اند. برای استفاده از این تشک ها باید حتما عادت به تشک های نرم داشته باشید چون هرچقدر هم که لایه های فوم متراکم باشند بر اثر وزن شما فرو می روند و کیسه های هوا و لایه پارچه ای روی آن تمام پستی و بلندی بدن شما را پر می کند و یک فشار تقریبا یکسان به تمام بدن شما وارد می کند.

تشک های طبی ـ ابری که معمولاً برای کودکان و افراد زیر ۸۰ کیلوگرم پیشنهاد می شود، در واقع در تمام لایه های شان از انواع مختلف فوم یا ابرهای مصنوعی استفاده شده است. ممکن است در بعضی انواع لایه های رویی که به بدن نزدیک تر است از ابرهای طبیعی یا پنبه فشرده استفاده شده باشد اما حجم عمده این نوع تشک ها را فوم های مانند پلی اورتان و ویسکولاستیک شکل می دهد که تراکم متفاوتی دارند. این نوع تشک ها معمولا به خاطر حجم بالایی که دارند برای تخت های ساده با ارتفاع کم به کار می روند چون خود معمولا به خاطر ساختار لایه بندی ارتفاع زیادی دارند.

لحاف

برای انتخاب لحاف باید کمی هزینه کنید. این قسمت علاوه بر آنکه باید به بقیه دکور خانه تان بیاید، باید متناسب با شرایط آب و هوایی محل زندگی تان هم باشد. بهتر است لحافی را انتخاب کنید که ظاهر شیکی هم داشته باشد تا دیگر احتیاج به انتخاب یک روتخی دیگر نداشته باشید و با مرتب کردن همان لحاف روی تخت دکور تخت تان تکمیل شود. لحاف های دکوری معمولا از چند مدل پارچه به طور همزمان تشکیل شود و گاهی مدل های آستردار آن که لایه ای هم در وسط دارد بعد از مدتی از خواب در بین دست و پا گیر می کند و باعث کلافگی می شود.

بالش

برای انتخاب بالش هم باید فقط عادت خواب تان را درنظر بگیرید و توجهی به دکور اتاق و هماهنگ بودن وسایل نداشته باشید. گردن درد ناشی از بالش بد را هیچ هارمونی ست تختخوابی نمی تواند جبران کند.