شرکت شیائومی، شرکتی نوپا است که در سال 2010 تاسیس شده است. اکثر محصولات این شرکت تنها در کشور چین و چند کشور دیگر آسیایی فروخته می شود  .

طراحی و ساخت

Mi4  یک میان رده 5 اینچی با ضخامت 8.9 میلی‌متری محصول کمپانی شیائومی است. کیفیت این صفحه ‌نمایش، فول اچ‌دی بوده که تراکم پیکسلی 441 پیکسل در اینچ را به همراه دارد. شیائومی در این میان رده خود از صفحه IPS استفاده نموده است.  اطراف گوشی از قاب فلزی پوشیده شده است که آن را در برابر ضربات وارده محافظت می‌کند. در سمت راست قاب فلزی کلیدهای ولوم و پاور تعبیه شده اند و در سمت چپ دستگاه درگاه سیم‌کارت قرار دارد که از نوع میکرو پشتیبانی می‌کند.

در قاب جلویی دستگاه، صفحه ‌نمایش و در قسمت بالایی آن دوربین دوم، سنسور نور و مجاورت و خروجی صدای مخاطب قرار دارند. در قسمت پایین صفحه نیز سه کلید لمسی بازگشت به عقب، Home قرار گرفته‌اند. شیائومی در این محصول خود از یک جک 3.5 میلی‌متری صدا در کنار درگاه اینفرارد و یک درگاه ارتباطی به همراه اسپیکر در پایین دستگاه استفاده کرده است.

سخت افزار

شیائومی از اسنپدراگون 801 به عنوان پردازنده این میان رده استفاده کرده است. رم 3 گیگابایتی در کنار این پردازنده، انجام عملیات مولتی تسکینگ را بر عهده دارد. حافظه داخلی این دستگاه در دو نسخه 16 و 64 گیگابایتی عرضه می‌شود. Mi4  در انجام دادن اعمال روزمره کندی و لگ نداشته و برنامه‌ها با سرعت قابل‌قبولی باز شده و گشت‌وگذار در منوها به آسانی انجام می‌شود. شیائومی از باتری 3080 میلی‌آمپرساعتی در میان رده خود استفاده کرده است. این گوشی هوشمند در استفاده معمولی به آسانی تا 2 روز متوالی بدون نیاز به شارژ پاسخگو می باشد؛ این قابلیتی که در بیشتر گوشی‌های اندرویدی امروز مشاهده نمی‌شود. زمان شارژ شدن این میان رده نیز هم بسیار معقول است. شارژ باتری این محصول شیائومی در مدت یک ساعت و 20 دقیقه از صفر به 100 درصد می‌رسد. هنگام اجرای بازی‌های سنگین و هنگام فیلم‌برداری 4K این گوشی به هیچ عنوان داغ نمی شود.

 نرم افزار

اندروید از پیش نصب ‌شده بر روی این گوشی هوشمند نسخه 4.4.4 است که کمی قدیمی به نظر می‌رسد. رابط کاربری مخصوص شیائومی یعنی MIUI نیز برای آن نصب شده است. در رابط کاربری شیائومی، آیکون‌ها رنگارنگ‌ بوده و نشانی از صفحه مخصوص اپلیکیشن‌ها به چشم نمی خورد.

شیائومی در ساخت دوربین 13 مگاپیکسلی میان رده خود با شرکت سونی همکاری نموده است. دوربین دوم این گوشی هوشمند به ویژگی Beauty مجهز است. زمانی که ویژگی Beauty فعال باشد و گوشی روبروی صورت قرار بگیرد، با الگوریتمی که برایش تعریف شده، سن و جنسیت کاربر را تخمین می‌زند.

منوی دوربین این گوشی هوشمند بسیار ساده است و برخلاف منوی دوربین هوآوی، که شباهت زیادی به منوی آیفون دارد، شبیه منوی هیچ گوشی دیگری نیست. پایین منوی دوربین سه کلید وجود دارد: برای گرفتن عکس، برای سوییچ کردن به فیلم‌برداری و دیگری برای نمایش آخرین عکس گرفته‌ شده. بالای این سه کلید نیز سوییچ‌هایی برای رفتن به دوربین دوم، تنظیمات HDR و تنظیمات فلاش دیده می‌شود.