sony

سونی تنها چند هفته بعد از کنگره جهانی موبایل در سال 2016 و پیش از آنکه عرضه جهانی سری X را آغاز کند، اولین فبلت 6 اینچی را از این خانواده با نام اکسپریا XA Ultra معرفی کرد. هرچند فبلت تازه به خانواده محصولات سری X تعلق دارد، اما سونی پیش از این ساخت فبلت های مختلفی از جمله Xperia Z Ultra، T2 Ultra و C5 Ultra را در سابقه خود دارد و حالا اکسپریا XA Ultra تازه ترین محصولی است که پسوند اولترا را پس از نام خود دارد.

طراحی و ساخت

سونی در طراحی اکسپریا XA Ultra بیشتر از آنکه به فکر نوآوری باشد، سعی کرده تا طراحی اکسپریا C5 Ultra را ادامه دهد. استفاده از پلی کربنات در جنس بدنه و همچنین صفحه نمایش 6 اینچی در قاب جلویی دستگاه با  فاصله ای بسیار کم با لبه های گوشی، گویی لبه های صفحه نمایش به لبه های گوشی چسبیده بخشی از مشخصات فیزیکی اکسپریا XA Ultra است.

سونی در این فبلت از یک پنل IPS LCD استفاده کرده است، بنابراین نمایشگر زوایای دید بسیار خوبی دارد. ضخامت بدنه اکسپریا XA Ultra نیز با 8.4 میلی متر تقریباً از همه رقبای 5.7 اینچی حدود 1 میلی متر بیشتر است و نزدیک به فبلت هایی مثل Galaxy Note 7 قرار می گیرد. وزن دستگاه نیز خصوصیت دیگری است که اگر به خرید یک محصول 6 اینچی تمایل دارید لازم است آن را در نظر داشته باشید، چرا که اکسپریا XA Ultra 190 گرم وزن دارد و این موضوع کاملاً هنگام استفاده از دستگاه محسوس است.

سخت افزار

اکسپریا XA Ultra  یک فبلت میان‌رده است، پردازنده ساخت کمپانی مدیاتک است که متشکل از واحد پردازش گرافیکی دو هسته ای Mali-T860 و یک پردازنده هشت هسته ای ۶۴ بیتی با هسته های Cortex-A53 است. حافظه داخلی 16 گیگابایت است و امکان استفاده از کارت حافظه خارجی از طریق درگاه میکرواس‌دی تا ۲۵۶ گیگابایت نیز در آن گنجانده شده است.

بالای صفحه نمایش دوربین دوم قرار گرفته که اهمیت بسیاری در XA Ultra دارد. دوربین دوم سنسور 16 مگاپیکسلی دارد و علاوه بر مجهز بودن به ویژگی OIS (تثبیت کننده اپتیکال) به فلاش نیز مجهز است.

پشت دستگاه دوربین اصلی 21.5 مگاپیکسلی قرار دارد که سنسور Exmor RS برایش در نظر گرفته شده است. سونی یک باتری 2700 میلی آمپر ساعتی را برای اکسپریا XA Ultra در نظر گرفته که با توجه به اندازه دستگاه رقم چندان مناسبی به نظر نمی رسد و حتی از بسیاری تلفن های هوشمند کوچکتر هم کمتر است.

نرم افزار

اکسپریا XA Ultra به صورت پیش فرض نسخه اندروید 6.0 را اجرا میکند در حالی که اکسپریا X و مدل های آخر سری Z مجهز به اندروید 6.0.1 هستند. با این حال جای نگرانی نیست چرا که سونی رسما تایید کرده این دستگاه در آینده ای نزدیک اندروید 7.0 را دریافت خواهد کرد. پس کاربران این دستگاه و آنهایی که به دنبال خرید این فبلت خوش ساخت هستند میتوانند از بابت یک به روزرسانی مهم به نام اندروید 7.0 نوقا مطمئن باشند.

رابط کاربری اکسپریا XA Ultra همان رابط کاربری نوین سونی در سری X است. از این نظر اکسپریا XA Ultra کاملا مشابه با اکسپریا X و حتی اکسپریا XZ است.