SONY

به طور معمول اولین ویژگی یک اسمارت فون که کاربران به آن توجه زیادی می‌کنند و باعث می شود مشتری یک قدم جلوتر آمده و از بقیه مشخصات آن سر در بیاورد، طراحی آن است. اما اگر زبان طراحی محصولی کسل‌کننده باشد و مشتری نتواند با آن ارتباط خوبی برقرار کند، خودبه‌خود آن دستگاه از دایره انتخاب خرید کاربران حذف می‌شود یا ارزش خرید کمتری نزد مردم دارد. بنابراین می‌توان گفت که طراحی و کیفیت‌ ساخت نقش بسیار مهمی در میزان محبوبیت و فروش یک محصول، به خصوص محصولات ارزان قیمت ایفا می‌کند. باید اقرار کنیم که سونی در گوشی «اکسپریا XA» این موضوع را به خوبی درک کرده است.

طراحی و ساخت

ظاهر این گوشی شباهت زیادی به واکمن های سری W  داشته و جنس بدنه آن از فلزی ساخته شده که سونی آن را ALKALEIDO می نامد. جنس بدنه به گونه ای است که به راحتی اثرانگشت کاربر را جذب می کند و بعد از مدتی استفاده این بدنه پر می شود از اثرانگشت! یکی از نکات جالب در طراحی این گوشی قرار گرفتن NFC در قاب جلویی است. سونی در طراحی Xperia XZ تصمیم گرفته NFC را به بخش جلویی گوشی و کنار دوربین دوم منتقل کند.

سونی از صفحه نمایش IPS در این گوشی استفاده کرده است. کیفیت Full HD برای این صفحه 5.2 اینچی در نظر گرفته شده که سونی با کمک فناوری هایی مانند X-Reality و Triluminos سعی کرده تا جای ممکن این صفحه نمایش را باکیفیت و قابل رقابت با صفحه نمایش هایی مانند صفحات آمولد کند.

Xperia XZ چندان سنگین نیست، اما ضخامتش قابل مقایسه با گوشی ای مانند آیفون 7 یا گلکسی اس7 اج نیست و حدود 1 میلی متر از هر دو گوشی ذکرشده ضخیم تر است. از دیگر ویژگی‌های این تلفن همراه هوشمند می‌توان به استاندارد IP68 اشاره کرد. استانداردی که باعث شده اکسپریا XZ در برابر نفوذ آب تا عمق ۱٫۵ متر به مدت ۳۰ دقیقه و گرد و خاک مقاوم باشد.

SONY

سخت افزار

پردازنده دستگاه اسنپدراگون 820 است. این پردازنده 4 هسته دارد که 2 هسته آن فرکانس 2.15 و 2 هسته دیگر فرکانس 1.59 گیگاهرتزی دارد. سونی از رم 3 گیگابایتی در کنار این پردازنده استفاده کرده و در دو مدل با ۳۲ و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. قاب پشتی میزبان دوربین اصلی و فلاش و فوکوس لیزری است. برخلاف آنچه در گوشی های هوشمند دیده ایم، فلاش در کنار دوربین قرار ندارد و سونی تصمیم گرفته فلاش را زیر دوربین تعبیه کند. در این گوشی از دوربینی 23 مگاپیکسلی استفاده  شده که اندازه دهانه دیافراگمش f/2.0 است. این دوربین می تواند با کیفیت 4K فیلم برداری کند.

باتری ۲۹۰۰ میلی‌آمپر ساعتی XZ هم می‌تواند گوشی را حدود ۱۷ ساعت و ۳۰ دقیقه در حالت 3G روشن نگه دارد.

نرم افزار

به صورت پیش فرض اندروید نسخه 6 روی گوشی نصب است. به احتمال زیاد به روزرسانی به اندروید نسخه 7 نیز در برنامه های سونی برای این گوشی قرار خواهد گرفت. همان طور که گفتیم، سونی بهبودهای خوبی در رابط کاربری اش به کار گرفته و در عین حفظ اصالت اندروید خام، بخش هایی به نرم افزار گوشی اضافه کرده که کار کردن با آن را جذاب تر می کند.